Wat een gaaf artikel in het ledenmagazine Dichterbij van Rabobank Venlo e.o.. Deze willen we je zeker niet onthouden! Aangezien er geen digitale versie bestaat van dit magazine hebben we het hele artikel hieronder geplaatst. Met alle credits en dank voor tekstschrijver Marc van de Ven die van het interview zo’n leuk stuk heeft gemaakt. Lees hieronder het hele artikel ‘ Van liefhebber naar leverancier’.
Nieuw in Venlo: +WINE, Van liefhebber naar leverancier
Als accountmanager bij de Rabobank hielp Roel Maas ondernemers om hun dromen te realiseren. Met +WINE maakt hij zijn eigen dromen waar.
‘De lekkerste wijn?’ Roel hoeft er niet lang over na te denken.’een licht gekoelde witte Bourgogne. Dat is een rijke, volle Chardonnay die gerijpt is in barriques, in vaten van eikenhout. De wijn heeft subtiele tonen van boter, vanille, noten en hout en is heel fris. Heerlijk. Daar mag je me ‘s nachts absoluut voor wakker maken.’ Een echte wijnexpert vindt hij zichzelf nog niet, maar hij praat wel al als een kenner. ‘Mijn compagnon Paul Timmermans is de expert, hij komt uit de horeca en heeft een wijndiploma. Samen volgen we nu een professionele opleiding’
Liefhebber
Dat Roel professioneel wijnhandelaar zou worden, lag niet voor de hand. Hij studeerde management en recht en nog maar een paar maanden geleden was hij accountmanager Bedrijven bij Rabobank Venlo e.o. Daar adviseerde hij ondernemers. ‘In die functie is mijn liefde voor het ondernemerschap aangewakkerd. Ik sprak veel enthousiaste ondernemers en wist: ik wil ook een eigen bedrijf.’ Van wijn geniet hij al langer. ‘Ik ben een liefhebber. Eens in de drie maanden houden we met vrienden een wijnavond, om beurten bij iemand thuis. Toen het mijn beurt was, heb ik Paul gevraagd om wijn mee te nemen en er iets over te vertellen. Dat deed hij zó tof, ik was echt onder de indruk.’
Perfecte combinatie
Het zette Roel aan het denken. ‘Al langer dacht ik: hoe gaaf zou het zijn als ik van wijn mijn beroep zou kunnen maken. Door met Paul samen te werken zou die droom dichterbij kunnen komen. Hij heeft wijnkennis en een groot netwerk in de horeca, ik heb financiële kennis en ken veel lokale ondernemers. Een perfecte combinatie.’ Na de zomer belde hij Paul met het voorstel samen een wijnzaak te beginnen. ‘Hij was op vakantie in Portugal, zat midden in de wijnvelden. Hij zei direct ja. Bij zijn terugkomst zijn we aan de slag gegaan.’
Proactief
Als startende ondernemers begonnen de twee met het schrijven van een businessplan, toch? Roel lacht. ‘Als accountmanager heb ik dat ondernemers inderdaad altijd geadviseerd. Doe marktonderzoek, maak een marketingplan, zorg voor een financiële onderbouwing. Wij het dat allemaal niet gedaan, we zijn gewoon begonnen.’ De twee compagnons wisten wat ze wilden, zegt hij. ‘Mensen laten genieten van goede wijnen. Particulieren en ondernemers actief opzoeken met een goed verhaal. Daarom hebben we ook alleen een webwinkel, geen fysieke winkel. In een fysieke winkel moet je aanwezig zijn, wacht je af. Wij zijn juist proactief, willen ons onderscheiden door iets extra’s te bieden. Vandaar ook de naam +WINE: het is meer dan wijn alleen.’
Samenwerken
De wijnen komen voor alsnog van een wijnimporteur uit Maastricht. Roel: ‘Die levert hele mooie wijnen. Op termijn gaan we ook zelf inkopen bij wijnboeren.’ De start van +WINE in oktober vorig jaar was nog net op tijd om bedrijven te benaderen voor een kerstpakket. ‘We zijn gaan bellenb met een mooi aanbod. Dat ging lekker, een mooie start.’ Ook de webwinkel begint te lopen, aldus Roel. ‘We bezorgen gratis, ook dat is de plus in de naam.’ De heren verzorgen daarnaast ook wijnproeverijen, al dan niet in combinatie met bijvoorbeeld kaas of chocolade. ‘Bij de Rabobank heb ik geleerd dat samenwerken je verder brengt. Die samenwerking gaan we bewust opzoeken met de horeca en andere ondernemers’.